De afronding van de Challenge - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu De afronding van de Challenge - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

De afronding van de Challenge

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Joke

18 November 2017 | Nederland, Woerden

Vanaf de school in Sutusinjang zijn Joke, Debbie en Nathan met ons meegereden naar het eindpunt van de Challenge in Bijilo. Onze vaste taxichauffeur heeft alle spullen die op de achterbank lagen, overgenomen en naar ons hotel gebracht.
Mooi om de laatste 90 kilometer met elkaar af te leggen. Halverwege de rit kregen we politie-escorte, zodat we als een speer door het drukke deel van Brikama richting Bijilo konden rijden. Daar werden we feestelijk onthaald door de vele vrienden en kennissen van de teamleden. Het was ook zeer leuk om daar Nico en Tieme te zien. Maar dat geldt ook voor Marloes en andere bekenden. Na een welkom praatje en van iedereen afscheid te hebben genomen, zijn we naar ons eigen huisje gegaan van Sand Beach hotel. Heerlijk even niets. En dan na lang douche en zwemmen komt er nog overal zand vandaan. De halve Sahara lijkt in je poriën meegekomen te zijn. Zelfs na meerdere keren douchen was de handdoek nog rood van het zand.

De volgende ochtend zijn we de eerste spullen die meegekomen waren in de Challenge auto’s bij Marloes gaan brengen.

Ook op maandag de Benz gepakt om met de enkele andere leden naar twee projecten te gaan. Eerst naar de timmerman (Carpenter) Omar, een Nederlandssprekende Gambiaan. Hij heeft in Nederland het vak geleerd en leidt nu jongeren in Gambia op tot timmerman. Ook een prachtig initiatief. Hans en Lita hadden voor hem heel veel gereedschap meegenomen, dit werd in grote dank aangenomen. Daarna zijn we naar de school in Tawuto gereden, waar we weer hartelijk werden ontvangen door Mr Momodou het schoolhoofd. Er werd uitgebreid uitgelegd hoe de school werkt en dat dit succes heeft. Van 80 leerlingen is hij gegroeid naar 125. Dat geeft natuurlijk ook wel weer zijn problemen. Dus wordt hard gewerkt om via andere instanties er twee lokalen bij te kunnen bouwen. Wij hadden voor hem de lier en de kabels meegenomen, om water uit de put te kunnen halen. In de middag is de installatie geplaatst waar de lier aan kon worden bevestigd. Dit is allemaal mogelijk gemaakt door het Techno team. Geweldige mannen met een hart van goud (ik kan het niet anders omschrijven).

Dinsdag, de laatste dag, hebben we wat meer rust gehouden. Temeer daar Fred ook ziek werd en we woensdag wel graag met z’n vieren naar huis wilden. Maar zoals het in de Challenge altijd spannend was, wat we om de hoek tegen zouden komen, was dit ook tot het laatst onduidelijk. Pas laat in de middag gaf de huisarts in Gambia akkoord, Fred mocht mee met het vliegtuig naar huis. En zo bleef het tot het einde een avontuur.

Iedereen is veilig thuisgekomen, waar Fred nog wel zijn eigen huisarts bezocht voor een second opinie. Maar ook hij zag geen redenen tot ongerustheid en gelukkig knapte Fred na een paar daagjes door de meegekregen medicijnen, weer op.

Zaterdag was het nog een spannende dag, nu werden immers de auto’s verkocht op de veiling. In totaal hebben de twaalf auto’s + 42.000 euro opgeleverd. Daar gaan dan nog wel de veilingkosten ed. vanaf, maar toch is het een geweldig bedrag voor het onderwijs in Gambia. Onze eigen auto leverde het mooie bedrag van 111.000 Dalasie + 2.200 euro op voor onze projecten.
Top dus, hiermee kunnen wij de laatste twee lokale betegelen in Sinchu Alhagie, schilderen in Sutusinjang, aankleden van de lokaaltjes in Tawuto en nog extra spullen kopen voor de leerlingen en leerkrachten.

Als klap op de vuurpijl heeft het bezoek met alle teamleden aan Sutusinjang, nog een schitterend cadeau opgeleverd voor onze vereniging. We mogen de hekken om de moestuin en bananenplantage van de school in Sutusinjang gaan vervangen. Mede dankzij het Techno team zijn de eerste offertes aangevraagd en kunnen we dit project laten uitvoeren.

Wij kijken met z’n allen terug op een schitterende trip door Noordwest Afrika, met voor de vereniging een prachtig resultaat. Maar dit hadden we nooit kunnen doen zonder uw steun op welke manier dan ook. Van sponsering voor de auto, medisch materiaal voor de kliniek, kleding en speelgoed voor de kinderen, maar ook met een gewoon leuk berichtje op facebook en/of op waarbenjij.nu.

We zijn ontzettend dankbaar dat we dit hebben mogen doen en daar zijn we jullie allemaal zeer erkentelijk voor.
Super bedankt voor alles.

Gerhard, Debbie (en Nathan), Joke en Fred

• 18 November 2017 - 22:43

Marion:

Wat een prachtig resultaat heeft deze challenge en jullie inzet opgeleverd. Top

• 19 November 2017 - 10:43

Kees En Theresa:

Geweldig resultaat door geweldige mensen! Jullie zijn kanjers. Beterschap, Fred!

• 19 November 2017 - 10:56

Hetty:

Gelukkig veilig aangekomen en inmiddels weer thuis in het natte Nederland. Natuurlijk heb ik jullie reis gevolgd.
    Welkom thuis!
    Wat een bijzondere onderneming met een mooi eindresultaat.
    Wat fijn dat hiermee weer veel hulp gegeven kan worden aan de projekten die jullie al zolang ondersteunen en waar al veel gebeurd is!
    Nu kan er nog meer en dat is prachtig.
    Rust lekker uit en ook van harte beterschap voor Fred.
    Hartelijke groet,
    Hetty

• 19 November 2017 - 14:00

Paul Van Der Maas:

Prachtig mooi werk en gefeliciteerd met het resultaat. Belangrijkste van alles....weer veilig thuis.
    Lieve groet van Elly&Paul.