Projectreis mei 2017 - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu Projectreis mei 2017 - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

Projectreis mei 2017

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

28 Mei 2017 | Nederland, Woerden

Voor allen die geen Facebook gebruiken, hierbij de diverse verslagen geknipt en geplakt.

8 mei Voor vertrek
Zoals verwacht zijn de speeltoestellen klaar voor de school in Sutusinjang. Maar het is ons ook gelukt om voor de school in Tawuto de school van Modou (dit is de naam van de leraar )om ook daar een schommel, glijbaan en een klimrek neer te gaan zetten. Het klimrek wordt door een andere sponsor geschonken. We hebben weer veel te doen in Gambia naast het plaatsen van de speeltoestellen gaan we ook kijken naar een nieuwe tegelvloer op de Sinchu school. Daar staan alle meubels nog op een zandcement vloer en dat is niet echt handig maar zeker onhygiënisch. Alles komt daar onder een laag stof en de meubeltjes slijten op de vloer enorm snel. We houden jullie op de hoogte van de vordering tijdens de trip.

16 mei in de ochtend
Gisteren al direct onze planning moeten aanpassen. Inplaats van de speeltuin bij Sutusinjang (de vrachtwagen had panne) zijn we naar Sinchu en Banjul gegaan. Bij het schooltje in Sinchu Alhegie werden we aangenaam verrast doir de prachtige tekeningen op de buiten muren van de school, maar ook op alle gebouwtjes. Met de schoolleiding hebben we weer een lijst opgesteld van de meest noodzakelijke lesspulletjes. Ook hebben we de vloermaten opgenomen voor het leggen van een tegelvloer in het oudste en grootste gebouw tijdens de zomervakantie. Bij de werkplaats voor hulpmiddelen voor gehandicapten hebben we de krukken afgeleverd en de nieuwe opslag bekeken.

16 mei in de avond
En dan vandaag de schommels en glijbaan bij de kleuterklassen van de school in Sutusinjang mogen plaatsen. Als gezonde traktatie met onze coordinator in Gambia, Marloes gekookte eitjes uitgedeeld. Helaas kregen wij nu op de terugweg pech met de auto van onze taxi. Na 3 gedwongen stops, toch maar een andere taxi genomen om terug bij ons hotel te komen.

17 mei
Ook vandaag, woensdag liep het weer anders dan gepland. De smit, welderman die de speeltuin heeft gemaakt en vandaag in Tawuto zou plaatsen, was onbereikbaar en z'n werkplaats was gesloten. We zijn dus maar gaan shoppen voor de schooltjes. Daarna zijn we nog op de markt emmers en bekers voor drinkwater in de klassen gaan kopen. Dit zijn we direct bij de scholen gaan brengen. Wat waren ze hier weer blij mee.

18 mei
Ook vandaag werd de speeltuin in Tawuto nog niet geplaatst, dus zijn we weer naar de shop geweest voor schoolspullen en naar de markt in Serekunda voor schalen en bordjes. Daarna hebben we het bij de school afgeleverd tezamen met 1 van de laptops die we mochten ontvangen. De andere gaan naar jonge universiteitsstudenten.
Het was heerlijk om te zien hoe de kinderen netjes in de rij op hun buurt stonden te wachten om te mogen glijden. Helaas was schommelen nog te gevaarlijk, daar moet op de harde ondergrond eerst een laag zand worden aangebracht.

20 mei
Op vrijdag werd er nog druk gewerkt aan de speeltuin voor Tawuto kleuterschool, de meubeltjes voor de leerkrachten zijn klaar. Drie jonge studenten mochten dankzij Freek een laptop ontvangen, wat zijn ze daar blij mee. Marloes heeft er nog wat geheugenkaarten bij gedaan, zodat ze voorlopig vooruit kunnen. Wij zijn weer naar onze school in Sinchu Alhagie gegaan om met de plaatselijke aannemer Abdoulai afspraken te maken. In de schoolvakantie (juli- augustus) gaat hij de tegelvloer in 2 klaslokalen, het kantoor en magazijntje plaatsen. We hebben nog wel wat donaties nodig voor de financieringen, maar wilden voor het behoud van de meubels toch graag starten.

23 mei Na thuiskomst
Voor ieder die onze activiteiten in Gambia hebben gevolgd, nog even de laatste update.
Ook de speeltuin bij de kleuterschool in Tawuto is gerealiseerd. Wat waren ook deze kleuters en de 2 docenten ongelooflijk blij.
Bij de Sinchu Alhagie lbs zijn we het eens geworden over de uitvoering van het betegelen van vloeren van het hoofdgebouw. Dit zijn 2 klaslokalen, lerarenkamer en opslagmagazijn. De zeer betrokken dorps aannemer gaat deze klus klaren, hierbij geholpen door familie en vrienden uit het dorp. Wij faciliteren de tegels en het overige bouwmateriaal. Hiervoor vragen we u om toch aub een donatie te doen, onze kas is namelijk leeg.
We hebben met enorm veel genoegen ons de afgelopen week weer voor een betere toekomst voor Gambia in mogen zetten.

Bedankt voor het geschonken vertrouwen.

• 20 Juli 2017 - 14:02

Sonja:

Wow, hoe doen jullie dat toch ?
    Ik kom per toeval op jullie verslag uit in een zoektocht naar een revalidatietraining in the Gambia voor mijn schoonmoeder. Ze komt uit Niani, Sukuta en heeft een spraakprobleem; vandaar de zoektocht naar een logopedie training of zoiets, maar ik vrees dat dat in The Gambia niet bestaat. Of in Senegal ?

De school in Niani ligt me nauw aan het hart. De leraars zijn fel met de kinderen begaan en doen erg hun best om het de kids zo aangenaam en leerrijk mogelijk te maken. Maar het is moeilijk, met het weinige materiaal dat ze hebben en de te grote klassen zonder of met te weinig banken en stoelen.
    Tijdens mijn bezoek vorig jaar kon ik een heel deel klein materiaal bezorgen: potloden, pennen, kaften, papier, kleurpotloden, wiskunde materiaal, schriften, .... En nu zoek ik dus meubilair.
    En ik zal moeten beginnen zoeken naar hoe ik dit precies moet aanpakken, want op mijn eentje gaat niet lukken denk ik. Enige tips ?
    Maar even eerst de logopedie, want die is nu prioritair na een jaar van onderzoeken en vooral wachten...
    Kan iemand mij hierover verder informeren ? Een adres, een telefoonnummer of een contact, zelfs een vaag contact die mij verder kan helpen, alles is welkom.
    In het reisverslag uit 2015 is er sprake van een revalidatie arts. Enig idee hoe ik die kan contacteren ? Of waar hij precies werkt ?
    Alleszins, jullie doen puik werk, merci daarvoor en een dikke pluim !!... Sonja

• 22 Juli 2017 - 22:07

Joke De Bruin:

Beste Sonja, wanneer je ons even een mailtje stuurt, dan kunnen we je persoonlijk antwoorden. Je kunt ons bereiken op geefvoorgambia@gmail.com