Nieuwsbrief december - Reisverslag uit Montfoort, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief december - Reisverslag uit Montfoort, Nederland van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief december

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Joke

19 December 2015 | Nederland, Montfoort

Wij proberen middels een nieuwsbrief geregeld, ook de niet weblog lezers, op de hoogte te houden. Onderstaand de tekst uit de nieuwe nieuwsbrief.

In de eerste plaats danken wij iedereen die op welke manier dan ook een bijdrage heeft geleverd aan onze projecten.

Vanaf de vorige nieuwsbrief van afgelopen maart is er veel gebeurd.
Alleen al het aantal spullen wat is verzonden is te veel om op te noemen, wij zijn iedereen dankbaar die daaraan heeft bijgedragen.

Het ziekenhuis Africmed heeft gipsverbanden ontvangen. Dit is in Gambia niet beschikbaar en zij zijn hier dus erg blij mee!
De werkplaats waar alle spullen voor de gehandicapten worden gemaakt, heeft ruim 20 dozen met materialen gekregen en zij zijn daar erg blij mee.
In september zijn de crosstrainer en roeitrainer (geschonken door Esmay), maar ook heel veel andere spullen, verzonden naar het Physical Health Center van Revalidatiearts Samba Bah.

In de afgelopen periode hebben we op de evenementenmarkt gestaan in Montfoort en tijdens de kunstroute/burendag in Linschoten. Beide evenementen hebben de kas weer goed gespekt. Met dank aan G. Pels kwekerij Olijfje Het Groene Hart voor de chrysantbollen en de organisatie van de Kunstroute/burendag Linschoten.
Ook zijn spontaan weer Batik doeken verkocht tijdens een caravanweekend in Hekendorp, dank aan onze caravan vrienden en camping De Boogaard.

Ter voorbereiding van onze werkvakantie in Gambia hebben we nog veel spullen naar Gambia verzonden. Eenmaal in Gambia kwamen we voor drie grote verrassingen te staan:

Alle spullen voor de Physical Health Center waren reeds in elkaar gezet en in gebruik genomen binnen de revalidatie afdeling. Men was er erg blij mee, zeker ook met de gewenste kleine oefenmaterialen die wij hadden aangeschaft van de giften.

Bij ons bezoek aan de Sutusinjang school waren we positief verrast, dat de groentetuin het zo goed had gedaan. Een ruime opbrengst aan groenten, die wordt verwerkt in de maaltijden die de kinderen tussen de middag op school krijgen. Dus de Mothergarden is een geweldig succes.

De volgende verrassing was op de andere school, de Sinchu Alhagie nurseryschool. In de loop van de zomer bereikte ons de berichten dat de Sinchu Alhargie nurseryschool wilde uitbreiden gezien het groeiend aantal kinderen. Alleen dit al is een mooi gegeven. We zijn ooit gestart toen de school in verval was geraakt, met 80 kinderen. Terwijl er nu (aantal november 2015) 264 kinderen op de school onderwijs genieten. Ja, met grote trots kunnen we dit schoolproject meer dan geslaagd noemen. In de afgelopen jaren hebben wij deze school flink opgeknapt, met o.a. aansluiting op de waterleiding, toiletten, een nieuw dak, nieuwe vensters en deuren. Later is er een muur om de school gebouwd voor de veiligheid. Dit maakt het tot een volwaardige en gewilde school voor de vele kinderen uit de wijde omgeving.
Wij hebben een en ander geregeld om het te kunnen laten uitvoeren, maar u heeft voor alle financiële en andere middelen gezorgd. Het succes is aan u, sponsoren en donateurs, te danken.

De dorpsgemeenschap was al gestart om geld in te zamelen om twee nieuwe lokalen erbij te bouwen. Dit is hen voor een groot deel ook gelukt: zij hebben inmiddels de muren geplaatst. In de kerstvakantie wordt het dak er opgezet, dit hebben wij kunnen betalen uit de financiële middelen van de vereniging (met dank aan o.a. het echtpaar Johanna en Willem).
Om u een indruk te geven, zonder direct tot in detail in de cijfers te duiken, een dak kost ongeveer € 2.000. Eenzelfde bedrag heeft de gemeenschap bijeen gespaard (vooral aan eigen arbeid, zand en cement) voor de muren van de beide lokalen.

Voor het volgende project hebben we samen met “Gambia speelt mee” afspraken kunnen maken met het schoolhoofd en dorpsoudsten, om volgend voorjaar op het schoolterrein speelmateriaal te plaatsen, zoals een glijbaan, schommels en duikelrekken.

Daar het einde van het jaar er aankomt, willen wij namens alle schoolkinderen, gehandicapten, pasgeboren kinderen en vele ouders uit Gambia, u hartelijk danken voor al uw giften in het afgelopen jaar en wensen wij u fijne kerstdagen en een goed en gezond 2016 toe.

Met vriendelijke groet,
Bestuur Vereniging Geef Gambia een betere toekomst