Laatste nieuws uit Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu Laatste nieuws uit Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

Laatste nieuws uit Gambia

Blijf op de hoogte en volg Joke

02 November 2012 | Gambia, Kololi

Op een uitnodiging van een andere gast in ons hotel, zijn we mee geweest naar haar schoolproject. De Wilma Foundation Nursery school zag er keurig verzorgt uit en de hoofddocent had er flink de wind onder. Hij heerste met grote gezonde discipline. Ook hier heeft Joke weer met de kinderen gezongen, maar de kinderen hebben o.l.v. hun docent ook ons toegezongen. Ook hebben we een leesles bijgewoond. Zie bijgevoegde video.

We zijn bij de meubelmaker geweest en hebben gezien hoe deze de meubeltjes voor de kleuters maakt (zie foto’s).Het was een keurig opgeruimde kampong- werkplaats. De stoeltjes worden van een soort wit mahoniehout gemaakt. Een zeer harde houtsoort. De stoeltjes worden door ouderwets stevige verbindingen in elkaar gezet en aan de binnenzijde met een spijker geborgd. Verder worden ze dan glad geschuurd en waar nodig gaatjes opgevuld, zodat de kinderen zichzelf of hun kleertjes niet kunnen beschadigen. Zoals zijn zoon met liefde voor het vak vertelde, was mooi om te horen. Omdat het wederom een nationale feestdag was, was de vader zelf naar de moskee om te bidden.

We zijn naar het schooltje geweest waar in de ochtend de kleuters en in de middag de volwassenen onderwijs krijgen. Maandagmiddag gaan onze vrienden starten met hun cursus en we hopen van harte dat zij deze met een certificaat zullen kunnen afsluiten.
Er werd ons verteld dat de school wel gratis is, maar de leerlingen zelf voor hun vervoer dienen te zorgen en tijd vrij te maken. Dit gaat dus ten koste van werktijd en er kan dus op de 3 schooldagen geen geld worden verdiend. Dit is voor veel volwassene dus een zeer hoge drempel om te nemen en zij dienen dus wel zeer gemotiveerd te zijn om aan de slag gaan.
Bij de school was tevens een kliniek ingericht (zie foto’s). Heel veel Nederlanders uit o.a. Groningen en omgeving steunen dit project en er waren nu enkele van hen aanwezig om de schoollokalen op te knappen, door deze te (laten) verven. De kliniek was ingericht om a.s. moeders die gaan bevallen in een premature fase. Er was een couveuse voor de vroeggeboren baby’s aanwezig, welke met een speciaal ontwikkelt systeem de baby op de juiste temperatuur kan houden. Ook was er een eerste hulppost voor het o.a. testen op zwangerschap en malaria.

Op de avond van 1 november werden we uitgenodigd op de opening van de Tapas bar van ons hotel. Daar werden we verwend tussen de overige VIP (meest blanke inwoners van Gambia) en enkele ambassadeurs van o.a. Spanje. Eigenlijk wel bijzonder om hier bij te mogen horen. We werden ook nog geïnterviewd door een reporter van een landelijk dagblad.

Morgen gaan we naar de kippenfarm, de plaats waar de containers met onze hulpgoederen aankomen, op uitnodiging van Cees Laros. Daar in een volgend verslag meer over.

Gegroet vanuit warm Gambia

• 02 November 2012 - 19:23

Arnold:

Joke Fred, mooi om jullie verhaal te lezen. Ik kan mij er erg veel bij voorstellen gezien mijn eigen ervaring in Oost Europa.
    Wat betreft de kliniek. De couveuse is een mooi voorbeeld van zelf arbeid. Het hoeft zeker niet allemaal heel ingewikkeld te zijn.
    Maken jullie wel een lijst met medische wensen. Wij hebben inmiddels weer een heleboel orthopedisch materiaal binnen. Zodra jullie terug zijn moeten wij zien of er zaken tussen zitten zinvol zijn.
    Veel succes verder!

Arnold van Rijn
    Stichting Werkgroep Urgenta

• 02 November 2012 - 22:43

Antoinet:

reactie op foto 15 Fredje als genodigde...
    genieten van de Tapas???...Enjoy
    jour time xxx

Joke

Wij willen ons inzetten voor een betere toekomst voor de kinderen van Gambia. Hiervoor verzamelen en verzenden we hulpgoederen naar Gambia en werven we sponsorgelden voor het opknappen van o.a. kleuterscholen. Zelf reizen we regelmatig naar Gambia om de projectvoortgang ter plaatse te bekijken en waar mogelijk onze handen uit de mouwen te steken. De projecten worden in samenwerking met de Stichting Vrienden van Gambia uitgevoerd.

Actief sinds 15 Juni 2012