Naar de schooltjes - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu Naar de schooltjes - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

Naar de schooltjes

Door: Fred en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

05 November 2015 | Gambia, Brufut

Op woensdag zijn we ’s morgens met Marloes naar de schooltjes is Old Yundum en Sinchu gegaan. Allereerst naar Old Yundum om kennis te maken met het nieuwe hoofd van de afdeling nursery en primaire school. Vervolgens even in de beide kleuterklassen gekeken. De eerste was nog keurig netjes en daar werden de vorig jaar gebrachte lesboeken en ander materiaal duidelijk goed gebruikt. In het 2e lokaaltje was duidelijk iets minder gestructureerd les gegeven, hier waren meubeltjes en muren beschadigd en ook met het lesmateriaal minder zuinig omgegaan. De leerkracht hebben we hier over aangesproken. We zullen hier de klas van een opknap verflaag moeten voorzien. Ook de buitenkant zullen we een onderhoud verfbeurt laten geven. Dit was voor dit jaar in onze begroting opgenomen en zal worden uitgevoerd.
Vervolgens zijn we naar de Sinchu school gereden, wat nog een hele onderneming was. Het regen seizoen heeft nog tot afgelopen week regen gebracht en dat was duidelijk aan de diepe gaten en enorme plassen te zien. Het rijden zonder 4wielsdrive was dan ook best spannend.
Op de school werden we door het hoofd Fatou, de kleuters en leerkrachten aller hartelijks begroet. Er was door de dorpsgemeenschap geld en materiaal bijeen gebracht en met vereende krachten een derde gebouw tot de dakrand opgebouwd. In de bestaande klassen was er door vogels in het regenseizoen tussen muur en dakrand behoorlijke schade aangericht. Dit is onder begeleiding van onze coördinator Marloes, al weer netjes (op onze verenigingskosten) gerepareerd. Met Fatou een boodschappenlijst doorgelopen, waarvan we ’s middags al het een en ander zijn gaan inkopen. Dit betreft voornamelijk: schoolschriften, pennen, potloden, puntenslijpers, gommetjes, A4 en A1 papier, wateremmers met mokken (voor drinkwater in de klassen) en muziekinstrumenten. De muziekinstrumenten die we vorig jaar voor hen hebben kunnen kopen, worden vrijwel dagelijks gebruikt en er was behoefte aan uitbreiding. Zoals drums, djembés, fluiten en kora (snaarinstrument). Enkele drums, djembés, en 2 Gambiaanse koraas hebben we ’s middags al bij de muziekinstrumentmaker kunnen inkopen. De fluiten en nog enkele drums kunnen we volgende week komen ophalen.
Op donderdagmorgen zijn we samen met onze neef Mark en Marga (zij waren toevallig op vakantie in Gambia) de boodschappen gaan brengen bij de Nursery school in Sinchu. Wat waren ze weer blij met de gebrachte schoolspullen.
Dit waren weer 2 goed bestede en dankbare dagen in Gambia.

Joke

Wij willen ons inzetten voor een betere toekomst voor de kinderen van Gambia. Hiervoor verzamelen en verzenden we hulpgoederen naar Gambia en werven we sponsorgelden voor het opknappen van o.a. kleuterscholen. Zelf reizen we regelmatig naar Gambia om de projectvoortgang ter plaatse te bekijken en waar mogelijk onze handen uit de mouwen te steken. De projecten worden in samenwerking met de Stichting Vrienden van Gambia uitgevoerd.

Actief sinds 15 Juni 2012