De Alkalo en andere hotemetoten - Reisverslag uit Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu De Alkalo en andere hotemetoten - Reisverslag uit Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

De Alkalo en andere hotemetoten

Door: Fred en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

16 November 2013 | Gambia, Yundum

Op woensdag hebben we verrassend genoeg een ware workshop Batik maken gekregen. Bij deze ontzettend lieve Gambiaanse familie in Tanji hebben we een hele dag getekend, genaaid en “geverfd”. Prachtige Afrikaanse doeken zijn hier het gevolg van, nou ja, niet exact van onze kunstwerken natuurlijk. Het was leerzaam maar vooral een aangename ontspannen dag. Hoe je met naald en draad met wel 5 heerlijke mensen aan 1 werkstuk bezig kunt zijn. Tussendoor was er een Gambiaanse lunch van rijst en vis. Omdat niet alle doeken droog waren, spraken we af om ze de volgende dag te komen halen.

Op donderdag gingen we eerst naar de St. Peterschool om de medische handschoenen (geschenk van de stichting Hart voor Gambia aan de mothercare van Marie Joof. Nadat we de tafellakens ed. opgehaald hadden in Tanji gingen we bij Marie Joof langs. Marie had verleden jaar een lichte hersenbloeding gehad en het viel ons direct op dat de energieke vrouw van vorig jaar, nu nog lang niet de oude was. Maar ze was reuze blij met de handschoenen, welke onder de diverse mothercare kliniekjes die onder haar supervisie vallen, zullen worden verspreidt.

Op vrijdagmorgen gingen we samen met Marloes terug naar de school in Sinchu. Alle mannen van enige betekenis waren aanwezig, de Alkalo (burgemeester/ dorpshoofd) Mr. Salifw Ceesaye en zijn assistent/ vice burgemeester (helaas heb ik van hem geen naam) uit het dorp, de voormalig head master Mr. Ebrima M. Ngum en zijn opvolger Mr. Jerreh Jaof. Wij (de Hollanders) werden op alle mogelijke manieren bedankt voor hetgeen we voor het dorp gedaan hadden, door HUN school op te knappen. Symbolisch werd ons de gemeentegrond 50 x 75 vierkante meter, met daarop de beide schoolgebouwtjes overhandigd. Zeer nauwkeurig opgemeten en afgezet door de Alkali en zijn gevolg. Er werd ons verzekerd dat er op deze grond en aan deze gebouwen niets zou mogen worden veranderd, zonder de toestemming van ons en de Alkalo. Al met al was het best een indrukwekkende gebeurtenis. Ze spraken de hoop uit ons in februari opnieuw te mogen ontmoeten wanneer we de werkzaamheden zouden kunnen voortzetten. Ook wij hopen van ganse harte dan weer het nodige geld vanuit donaties en fondsen bijeen te hebben en ons reisgeld gespaard, om deze wens tot uitvoer te kunnen brengen.

Vandaag is alweer onze laatste dag in Gambia, zondag vertrekt ons vliegtuig terug naar ons natte, koude, maar in vergelijking zo ontzettend rijke Nederland.

• 16 November 2013 - 12:31

Nico Van Asdonck:

Dag Joke en Fred,

Heel erg leuk om jullie verslagen te lezen. Ik ruik zelfs de geuren van Gambia weer als ik de foto's zie. Goed om te lezen dat jullie en natuurlijk Marloes oa de school in Sinchu hebben opgeknapt.Het bezoek van de Alkalo en notabelen waren jullie wel gewend in Montfoort en Linschoten, maar daar in Gambia lijkt me wel een aparte ervaring. Als ik de foto's van het batikken in Tanji bekijk herken ik Djanaiba. Doe haar en Lamin de groeten van me.

Nico van ASdonck

• 16 November 2013 - 12:32

Arnold Van Rijn:

Mogen wij mee in februari?

• 16 November 2013 - 12:52

Joke De Bruin:

Arnold, wanneer jullie zelf je reis betalen, geen enkel probleem gezellig zelfs.Jouw ervaring in Roemenie en Moldavie komen hier vast ook erg goed van pas.
    Nico, ook jij moet de groetjes hebben van Jalhaiba en haar familie. Lamin kun je vinden op facebook, zal hij leuk vinden als je vrienden met hem wordt.

• 17 November 2013 - 16:07

Debbie:

Prachtig! Jammer dat het er alweer op zit, maar het werk gaat gelukkig door!
    Goede reis straks!

Joke

Wij willen ons inzetten voor een betere toekomst voor de kinderen van Gambia. Hiervoor verzamelen en verzenden we hulpgoederen naar Gambia en werven we sponsorgelden voor het opknappen van o.a. kleuterscholen. Zelf reizen we regelmatig naar Gambia om de projectvoortgang ter plaatse te bekijken en waar mogelijk onze handen uit de mouwen te steken. De projecten worden in samenwerking met de Stichting Vrienden van Gambia uitgevoerd.

Actief sinds 15 Juni 2012