Kijkje bij de school - Reisverslag uit Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu Kijkje bij de school - Reisverslag uit Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

Kijkje bij de school

Door: Fred en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

08 November 2013 | Gambia, Yundum

We zouden al op dinsdag gaan kijken, echter het materiaal was toen nog niet afgeleverd bij de school, dus werd er afgesproken om op woensdag langs te gaan.
We zijn dus eerst maar naar het weeshuis gegaan, waar we kleine Ali, een jongetje met een waterhoofd, hebben bezocht. We deden dit mede op verzoek van onze vriendin Brigitte, zij is namelijk vorig jaar met kleine Ali naar een ziekenhuis in Dakar gereden om hem te redden van de dood. Helaas zal hij niet echt oud gaan worden, maar hij doet het nu naar omstandigheden erg goed. We zagen daar veel baby’s die te vondeling waren gelegd en in dit weeshuis een eerste opvang krijgen aangeboden. Later hopen ze een goed adoptiegezin te vinden, anders komen ze in een kindertehuis van bijvoorbeeld SOS kinderdorpen. Ook zagen we een meisje van 12 jaar oud, verkracht en nu zwanger en verstoten door haar familie. Gelukkig worden ze hier goed opgevangen en zijn er mensen als Brigitte die voor iets extra zorgen. We mochten verder geen foto’s maken in het weeshuis, maar we kunnen rustig stellen dat we hier behoorlijk aangeslagen vandaan kwamen.

We hadden op woensdag om 10.00uur afgesproken met Marloes en zijn eerst naar de school terug geweest in Old Yundum, ons vorige project. Fijn om hier terug te komen en te zien met hoeveel plezier hier onderwijs aan de kleuters gegeven kan worden. De lokaaltjes in hun frisse kleurtjes en mooie meubeltjes.
Vervolgens zijn we doorgereden naar de kleuterschool in Sinchui. Onderweg nog even een waterslang gekocht, om het water iets dichter naar het werk te brengen. Bij aankomst zien we dat er hard wordt gewerkt. De nieuwe raamluiken worden er reeds ingezet. Het verrast ons opnieuw hoe slecht de toestand van de school is en hoe fijn het is dat er nu gelukkig water is en een prachtig dak op de school. De toiletten worden nu volop gebruikt.
Het gaat zo het gaat in Gambia. Er zouden om 10.00 uur 2 grote vrachtwagens zand worden geleverd, helaas er kwam slechts 1 kleintje. Maar alle cement was er en er werden al veel stenen gevormd. Hier komen bakstenen niet van de fabriek maar worden ter plaatse in een mal gevormd en gedroogd in de zon. Marloes en wij hebben samen met de aannemer alles opgemeten en besproken. Later in de avond zijn de overige vrachten zand alsnog afgeleverd. We gaan zaterdag zien hoever ze gekomen zijn. Wordt dus vervolgd.

Vandaag, vrijdag zijn we naar Tanji gegaan. We kregen gisteren een telefoontje van Ebrima, dat hij in Gambia was tot zaterdag. Het was erg leuk om hem en zijn vrouw Jaribha en zoon Lamin terug te zien. Ter verduidelijking, Ebrima heeft voor ons gespeeld op ons benefietfeest in september 2012 en op het zomerfeest van FNV bouw in 2012 tijdens de Jambe workshop. We hebben afgesproken om dinsdag naar haar terug te gaan, zij zal ons dan laten zien hoe zij de batik kleden maakt.

Zodra het internet het weer toelaat, doen we opnieuw verslag,

Vanuit Gambia,
Fore nyato

• 09 November 2013 - 12:11

Dick Mulder.:

Hoi Joke en Fred. Na alle verhalen en beelden worden we weer met beide benen op aarde gezet. Wat is er toch nog steeds een groot verschil in de wereld, natuurlijk ook nog in ons eigen land. Maar wat zijn wij toch rijk als je deze beelden weer bekijk. Sappo voor al die mensen die tijd en geld steken in iets wat eigelijk niet mag voor komen. De werkelijkheid is nog steeds anders. De Hart.gr.van jullie familie Tineke en Dick.

• 10 November 2013 - 11:20

Saskia De Jong:

Kan me helemaal bij Dick aansluiten! Goed werk Joke en Fred!
    Sterkte, en succes met al jullie werkzaamheden in Gambia!
    Hartelijke groet, Saskia

• 29 December 2013 - 11:44

Joke:

Leuke video's. Bij het stenen vormen ben ik de beste kapitein aan wal

Joke

Wij willen ons inzetten voor een betere toekomst voor de kinderen van Gambia. Hiervoor verzamelen en verzenden we hulpgoederen naar Gambia en werven we sponsorgelden voor het opknappen van o.a. kleuterscholen. Zelf reizen we regelmatig naar Gambia om de projectvoortgang ter plaatse te bekijken en waar mogelijk onze handen uit de mouwen te steken. De projecten worden in samenwerking met de Stichting Vrienden van Gambia uitgevoerd.

Actief sinds 15 Juni 2012