We zijn nu in Gambia - Reisverslag uit Old Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu We zijn nu in Gambia - Reisverslag uit Old Yundum, Gambia van Joke Bruin - WaarBenJij.nu

We zijn nu in Gambia

Door: Fred en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

25 Oktober 2012 | Gambia, Old Yundum

Op 22 oktober zijn we na een goede vlucht rond 23.00 uur gearriveerd in ons hotel.
Dinsdagmorgen 23 oktober hebben we lokale mobiele telefoonkaarten geregeld, zodat mobiel bellen voordeliger is voor alle partijen. En er zal flink wat gebeld dienen te worden om de diverse afspraken te kunnen maken. Ansumana (onze vaste taxichauffeur) heeft ons hierbij geholpen.

Ook hebben we een afspraak met Marloes van Stichting Vrienden van Gambia. Zij verteld ons dat er inmiddels een afspraak is gemaakt met de schilder. Ook legt ze ons uit dat de meubelmaterialen zijn besteld en wanneer de sponsorgelden van AGIS -de ziekenfondsbode binnen zijn, ze de meubels kan laten maken en verven.
We besluiten direct, via haar huis om nog wat spullen op te halen die wij eerder hadden verzonden, naar de Nurseryschool in Old Yundum te rijden. We worden allervriendelijkst welkom geheten door de Head master, de heer Ebrima M. Ngum, welke we in januari van dit jaar ook al hadden gesproken. We maken enkele foto’s van de huidige oude klaslokalen en we spreken de lokale schilders die de klus gaan klaren (met onze hulp) en maken afspraken voor de komende dagen. De verf, rollers en kwasten heeft hij bij zich en ook krijgen we nu de gekozen kleuren te zien. Het blijken mooie blauwtinten te zijn. Onder wat donkerder kleur blauw en boven komt een azuurblauw (een licht blauw\groene kleur.
Omdat de klaslokalen leeg zijn gehaald, zitten de kinderen buiten met hun onderwijzeres. Het is de laatste schooldag voor de schoolvakantie i.v.m. Tobaski (het Offerfeest). De kinderen zingen allerlei liedjes samen met mij (Joke), zie bijgevoegde foto’s.

De volgende morgen gaan we al vroeg terug naar de school. De schilders zijn al flink aan de slag. Wij overhandigen de T-shirt, welke door de schilders en de head master worden aan gedaan. Ook de “onder directeur” trekt graag een FNV Bouw T-shirt aan. Met enkele kinderen wordt de vlag in een boom voor de school bevestigd. Vol trots poseren ze allemaal voor de foto, ook onze taxidriver Ansumana doet hieraan mee. Hij heeft aangeboden graag met het schilderen te willen helpen en de rest van de dagen bij ons te blijven.

Omdat het schilderen te zwaar is voor mij (Joke) heb ik slechts wat kunnen helpen met schoonmaken van de schoolborden en uitzoeken van de schoolspulletjes. Daarna heb ik de Head master en een leraar van groep 8 (kinderen van 12 en 13 jaar oud), geleerd hoe je Sudoku puzzels oplost. Ze waren hier erg enthousiast over en gaven aan dit voor de oudere leerlingen in het lespakket te kunnen gaan aanbieden als cijferspelletje.

Het schilderwerk vlot goed en we werken fijn met elkaar samen. We delen koekjes en water met elkaar en we worden door de conciërge regelmatig op een kopje thee getrakteerd. Deze is zeer zoet en flink doorgekookt met verse munt, maar smaakt in de hitte van de dag erg goed. Tussendoor gaat deze man ook nog samen met mij een nieuwe verfroller halen, de andere heeft het inmiddels begeven. Het plastichandvat is opengescheurd door de bevestiging met schilders plakband aan een stok, om zo ook de bovenzijde van de lokalen te kunnen verven.

Tegen het einde van de middag komt ook Marloes naar het werk kijken. Ook de komende dagen zal er nog geverfd worden. Er wordt overlegd hoe verder te gaan. Besloten wordt om de buitenzijde van de school aan de onderkant met de azuurblauwe (lichte kleur te verven, de boven zijde zal wit worden gehouden, om een frisse uitstraling te krijgen. Ook de schoolborden (slechts houten platen) moeten nodig weer goed zwart worden geverfd.

De vloeren van de school zouden ook geëgaliseerd dienen te worden, maar daarvoor zal eerst gekeken worden hoeveel dit zal moeten gaan kosten. Er zal dan ook een sponsor voor moeten worden gezocht, ook hier zijn foto’s van gemaakt door ons. Misschien moet dit wel ons volgende project gaan worden?

Vanuit een zeer warm Gambia, graag tot het volgende verslag.

• 25 Oktober 2012 - 12:46

Adrie STEENBERGEN:

Meid geweldig veel dank voor je eerste verslag ik zie uit naar het volgende zal zeggen doe je best
    H.Groet uit Montfoort

• 25 Oktober 2012 - 16:34

Julya:

Goed bezig Fred en Joke! Succes nog verder!

• 25 Oktober 2012 - 21:08

Arie Hellemons:

Hallo Joke en Fred,
    Ik heb alle foto's aandachtig bekeken en ben onder de indruk van jullie inzet. Heel veel succes en ook plezier. groetjes Arie

• 25 Oktober 2012 - 21:39

Debbie Jansen:

Mooi zeg!! schiet lekker op, dat gaat goed!!
    Veel plezier met het offerfeest (suikerfeest is al geweest ;) ! Leuk om op deze manier met jullie mee te leven!

• 25 Oktober 2012 - 21:39

Christina Heeringa:

Hallo Joke en Fred,

Geweldig wat jullie doen. Heel veel succes.

Met vriendelijke groet,

Christina

• 25 Oktober 2012 - 22:08

Mieke:

Wat fijn dat het allemaal zo vlot verloopt en. Wat goed dat julie er zoveel tijd in stoppen.veel succes groetjes uit kedichem ron en mieke